همه چیز درباره اتوموبیل رنو ۵

شرکت سایپا در سال ۱۳۵۵ بود که اتوموبیل های رنو ۵ را به صورت تولید شده و ساخته و آماده از کشور فرانسه وارد کشور ایران می کرد

ولی این را هم باید در نظر گرفت که ۴ سال پیش از این تاریخ مزکور دانشجوییانی که برای تحصیلشان به خارج رفته بودند این اتوموبیل را به کشورمان وارد نموده بودند

نهایتا کمپانی سایپا یک سال پس از وارد نمودن این خودرو خودش شروع به مونتاژ کرد( یعنی در سال ۱۳۵۶)

یکی از گونه های رنو اتوموبیل رنو ۵ می باشد که خیلی زیاد هم طرفدار دارد و مردم این خودرو را خیلی می پسندیدند

در ابتدا شرکت سایپا اتوموبیل رنو ۵ را مونتاژ می کرد  ولی پس از آن شرکت پارس خودرو در سال ۱۹۹۷ خط تولید این اتوموبیل را از آن خود ساخت

بعد از آنکه شرکت پارس خودرو خط تولید این خودرو را خریداری نمود نام این خودرو را سپند گذاشت و نهایتا این اتوموبیل را با موتور پراید تولید کردند و نام آن را پی کی گذاشتند در اواسط سال ۲۰۰۷ بود که دیگر این اتوموبیل از تولید ایستاد

 

پیشرانه: رنو۵ دارای موتور ۴ سیلندر ۸ سوپاپ و حجم موتور۱۱۰۰ سی سی است که توان تولید ۴۹ اسب بخار قدرت را دارد. گیربکس رنو۵ دارای ۴ دنده به جلو و ۱ دنده عقب دارد محور محرک چرخ‌های جلو است و حداکثر سرعتش به ۱۴۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای می‌باشند.

چهار سیلندر وسط موتور که با توربو شارژر مجهز شده بود. موتور طولی در مقابل محور عقب، با جابجایی از ۱۳۹۷ سی‌سی ساخته شده از ۱۶۰ اسب بخار نصب شده بود و حداکثر گشتاور نیرو به ۲۱۰ نیوتن متر رسیده بود.

و بیشتر مدلهای سالهای ۵۵ و ۵۶ را گونه سه درب رنو۵ تشکیل می داد که بهترین و با کیفیت ترین مدلهای تولید شده رنو۵ در ایران بودند . و البته از سال ۵۶ گونه ۵ درب این خودرو هاچ بک نیز به سبد محصولات اضافه شد رنو ۵ در سطح جهان به عنوان یک خودروی ارزان قیمت و محبوب جوانان جهان مطرح بوده

و دارای رکوردی در حد ۵/۵ میلیون دستگاه فروش تا سال ۱۹۸۴ در بازارهای جهانی می باشد و جزو پر فروش ترین خودروی هاچ بک و کوچک در ایران نیز بوده است .

پس از ۷ سال کار و تولید نمونه های اولیه توسط سایپا . مدیریت کارخانه سایپا تصمیم به تولید نسل دوم رنو۵ که به تازگی به بازار آمده بود می گیرد اما هزینه های بالای تغییر قالبهای بدنه امکان تولید نسل دوم این خودروی مطرح جهانی را در ایران منتفی کرد .

اما در سال ۱۳۶۵ کارخانه بجای تولید نسل دوم برای رنو ۵ از تزئینات داخلی و خارجی جدید و موتور ۱۱۰۰ سی سی به جای موتور ۹۵۰ سی سی استفاده می کند .

رنو ۵ های ۱۱۰۰ سی سی دارای طول ۳۵۰۶ میلی متر و عرض ۱۵۲۵ و ارتفاع ۱۴۰۰ میلی متر هستند.

و وزن این خودرو ۷۷۰ کیلوگرم می باشد . و همچنین ضریب پسا این خودرو ۳۵/۰ هست که خیلی ضریب خوبی میباشد .

موتور رنو۵ دارای حجم دقیق ۱۱۰۸ سی سی با کورس پیستون ۷۰در ۷۲ و ضریب تراکم ۳/۸ بر یک میباشد .

 

حد اکثر قدرت رنو ۴۸ اسب بخار ( ۳ اسب بخار بیشتر از اپل کورسا) و گشتاورش هم ۸۰ نیوتون بر متر می باشد . که برای جثه رنو بسیار مناسب هست.

همچنین حداکثر قدرت رنو در دور موتور ۵۹۵۰ دور در دقیقه و گشتاور هم در دور موتور ۲۵۰۰ دور در دقیقه بدست می آید.

گیربکس استاندارد رنو ۵ دنده هست اما در بازار گیربکسهای ۶ دنده سرعتی هم وجود دارند

که به طور چشمگیری سرعت خودرو را افزایش می دهند ( خودم رنو۵ با گیربکس ۶ دنده داشتم و راحت رنوم به سرعتهای ۱۵۰ الی ۱۵۵ کیلومتر در ساعت دست پیدا می کرد.)

رنو ۵ با گیربکس استاندارد دارای حداکثر سرعت ۱۴۳ کیلومتر در ساعت میباشد .

و شتاب رنو ۵ ۰ تا ۱۰۰ رنو ۱۶ ثانیه میباشد . ( شتاب اپل کورسا ۲۰ ثانیه هست) .

ظرفیت باک بنزین رنو۵ ۴۱ لیتر میباشد ( پراید ۳۷ لیتر) و این خودرو مصرف بنزینش  به طور میانگین ۷ لیتر در صد کیلومتر هست.

و با باک پر میتواند مسافتی ۶۰۰ کیلومتری را طی کند.
فنربندی اکسل جلوی رنو از نوع بازوی جناغی دوگانه با فنرهای میله پیچشی هست که به صورت طولی نصب شده و فنر بندی عقب شامل بازوی دنباله ای مجهز به فنر های میله پیچشی میباشد.

ضرایب گیربکس استاندارد رنو۵ به ترتیب عبارت است از .
دنده یک ۸۳/۳ > ۱
دنده دو ۲۳/۲ > ۱
دنده سه ۴۵/۱ > ۱
دنده چهار ۱>۱
دنده عقب ۵۴/۳> ۱

و صندوق عقب رنو ۵ دارای حجم ۲۱۵ لیتر میباشد ( صندوق عقب پراید هاچ بک  ۱۹۰ لیتر میباشد) و با خوابانیدن صندلی عقب تا ۹۰۰ لیتر قابل افزایش است .

 

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید