تبدیل باتری اتومبیل های الکتریکی از کار افتاده به منابع ذخیره انرژی خانگی توسط رنو

کمپانی خودروسازی فرانسوی «رنو» ایده ای بسیار خوب و مناسب را برای باطری هایی که خودروهای الکتریکی استفاده می کنند و پس از مدتی استفاده شدن روی هم تلنبار می شوند در نظر گرفته است .

شرکت خودروسازی «رنو» بر این باور است که تا چند سال آینده با افزایش میزان استفاده از اتومبیل های الکتریکی به همان میزان هم میزان استفاده از باطری افزایش می یابد . به دنبال این موضوع پس از گذشت مدتی باطری ان خودروها به مرور روی همدیگر انباشته خواهند شد . حال «رنو» برای جلوگیری نمودن از این رویداد ایده ای را از خود به نمایش گذاشته است . در واقع شرکت «رنو» برای باطری های کهنه شده کاربردی دیگر را در نظر گرفته است .

از آنجایی که نصب باتری های قدیمی بر روی خودروهای جدید ممکن نبوده و بازیافت آنها نیز فرایندهای پیچیده ای را به دنبال دارد، «رنو» با یک شرکت انگلیسی به نام پاوروالت (Powervault) وارد همکاری شده تا یک سیستم خانگی ذخیره انرژی را با استفاده از باتری های دست دوم خودروها توسعه دهند.

به جای بازیافت سلول باتری ها و امید به بازگشت مواد بازیافتی به چرخه تولید، این دو کمپانی به راهکاری دست یافته اند که هزینه ساخت یک باتری هوشمند را تا ۳۰ درصد کاهش می دهد. آن طور که اعلام شده، ظاهرا انگلستان اولین کشوری خواهد بود که از نتایج این همکاری بهره مند می شود.

طبق برنامه ریزی های انجام شده، پنجاه نسخه اولیه از این سیستم ابداعی به طور آزمایشی به مشتریانی که در خانه های خود پنل های خورشیدی دارند اعطا خواهد شد تا کارایی آنها قبل از تولید انبوه مورد ارزیابی قرار گیرد.

این سیستم را می توان در خانه هایی که فاقد ابزارهای لازم برای مهار انرژی های تجدید پذیر (مثل پنل خورشیدی) هستند نیز استفاده کرد؛ چرا که با استفاده از شبکه برق شهری قابل شارژ بوده و می توان شب ها که معمولا قیمت انرژی الکتریسیته کمتر حساب می شود، آن را تغذیه کرده و در ساعاتی که قیمت ها با ضریب بالاتری محاسبه می شوند از انرژی ذخیره شده استفاده نمود.

بدیهی است خانه های مجهز به پنل های خورشیدی یا توربین های بادی می توانند بیشترین بهره را از این سیستم برده و بخشی از انرژی هایی را که روزانه به هدر می روند، ذخیره سازی کنند. ناگفته نماند کمپانی تسلا نیز ایده مشابهی را در قالب کیت هایی به نام پاوروال و پاورپک پیاده نموده اما باتری های مورد استفاده در آنها کاملا جدید هستند.

رنو، (به فرانسوی: Renault) شرکت خودروسازی فرانسوی است، که در زمینه طراحی، ساخت و توزیع کلاس‌های مختلف خودرو، وسایل نقلیه تجاری، کامیون، تریلر، تراکتور، اتوریل، اتوبوس و خودروهای برقی فعالیت می‌نماید. دفتر مرکزی این شرکت در شهر بولوین-بیانکور، فرانسه قرار دارد.

شرکت رنو در سال ۲۰۱۱ پس از گروه فولکس‌واگن و پژو سیتروئن به‌عنوان سومین خودروساز اروپا شناخته شد.  این شرکت هم‌اکنون در رتبه نهم از بزرگترین شرکت‌های خودروسازی جهان قرار دارد.

شرکت رنو مالک اکثریت سهام شرکت رومانیایی داچیا، شرکت ترکیه‌ای اویاک-رنو، شرکت کره‌ای رنو سامسونگ موتورز و شرکت ایرانی رنو پارس می‌باشد.  این شرکت هم‌چنین ۴۳٫۴٪ درصد از سهام شرکت ژاپنی نیسان و ۲۵٪ درصد از شرکت روسی آوتوواز را نیز در اختیار دارد. در حال حاضر کارلوس غصن در جایگاه مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره رنو، عملأ سکان رهبری این شرکت فرانسوی را در دست دارد. وی همین مناصب را نیز در شرکت ژاپنی نیسان برعهده دارد.

این دو کمپانی پس از مشارکت در راه‌اندازی گروه رنو-نیسان آلیانس، هم‌اکنون در قالب این گروه، به‌عنوان چهارمین خودروساز بزرگ جهان، شناخته می‌شوند.  دولت فرانسه با در اختیار داشتن ۱۵٪ درصد از سهام رنو، بزرگترین سهام‌دار آن محسوب می‌شود.

شرکت رنو فعالیت گسترده‌ای نیز در مسابقات اتومبیل‌رانی و موتوراسپرت داشته و تیم فرمول یک رنو در طول سال‌های گذشته، یکی از موفق‌ترین تیم‌های فرمول یک بوده‌است.

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید